mandag den 1. oktober 2012

Marbella - here I come !


Marbella - "the trip and the first impressions"
(Jeg haaber i tilgiver mig for ae, oe og aa)
Saa er det tid til at blogge igen, nu hvor turen er gaaet til Spanien, Marbella. Jeg er rejst helt til sydspanien, hvor min onkel og faster bor. Mine faetre er her desvaerre ikke, da den ene er i Danmark og den anden i Barcelona. Flyveturen var stille rolig, hold da op, hvor er folk dog udadvendte og hjaelpsomme, naar man er paa egen haand! I flyveren sad jeg ved siden af et dansk par, som jeg snakkede med meget af tiden. Jeg havde computer og bog med, men det kunne jeg roligt laegge vaek, da de begyndte at snakke!! De var virkelig soede, og da jeg hurtigt fandt ud af, at Malaga lufthavn har faaet en helt ny udbygning, var jeg rimelig ”lost”. Saa med hjaelp fra parret og en masse skilte, hvor der stod ”salida” og ”equipaje”, fandt jeg min bagage og derefter min faster.
Jeg har brugt de seneste dage paa at udforske Marbella, selvom jeg kender omraadet rimelig godt, saa er det alligevel en ny oplevelse hver gang! En ting jeg opdagede i dag, som jeg synes var en sjov kulturforskel, var den ”pind” man laegger imellem personernes varer i supermarkedet. Spaniere bruger ikke pindene! De laegger bare alle varerne op paa baandet, naermest oven i hinanden, ogsaa er det altsaa bare op til kassedamen at gaette hvornaar hun skal stoppe med at bippe den foerste persons varer ind.. Det gik selvfoelgelig galt en masse gange, men det tager de ikke saa tungt ;) I Danmark kan man vaere sikker paa at den laegger der, ellers bliver det ihvertfald demonstreret af personen foran eller bagved dig!
En ting mere – I Spanien bruger de ikke numre naar du kommer ind i en bank, apotek eller andet, - der spoerger man ”¿Quièn es último?” (hvem er sidst?) Den der raekker haanden op eller siger ”Yo” (jeg) er saa den person du skal holde oeje med. Dvs. Din tur er efter denne person – smart ikke? Det synes jeg ihverfald! Paa den maade kommer der lidt liv i forretningen, i stedet for at der er bomstille, som i Danmark, hvor du traekker et nummer. Nu ved I det, saa naar i kommer til Spanien, skal I ikke staa der og kigge rundt og undrer jer over hvornaar det er jeres tur ;)
Vejret har ikke vaeret det bedste siden jeg ankom i onsdags, men det begynder allerede at klare op, saa i morgen er det nok allerede solskinsvejr igen – haaber jeg! Der er ca. 24-25 grader hernede, saa selvom solen ikke skinner, saa er luften virkelig varm.
Derudover har jeg faktisk snakket en masse spansk! Jeg har spurgt om vej (selvom jeg nok godt kunne den – men det skulle jo proeves), og jeg har snakket om hunde, fordi jeg gik en tur med min fasters hund. Tip! Gaa rundt med en hund, folk begynder at kaele med den, og en samtale er allerede startet, super nemt
J
Nu vil jeg slutte for denne omgang, ha’ det godt!

Adios y hasta la vista!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar